Μαθήματα ρομποτικής για παιδιά. Επιλεγμένες ασκήσεις ρομποτικής για όλες τις τάξεις του δημοτικού σχολείου. Απλά προγράμματα για τη χρήση των αισθητήρων.
Η ρομποτική για παιδιά μπαίνει όλο και πιο συχνά ως πρόταση για δραστηριότητες παιδιών. Τα τελευταία χρόνια η εκπαιδευτική ρομποτική αποτελεί ένα ταχύτατα αναπτυσσόμενο κομμάτι της εκπαίδευσης τόσο στην πρωτοβάθμια όσο και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στην αγορά υπάρχουν πολλά κιτ ρομποτικής τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν κατά τη διδασκαλία εκπαιδευτικής ρομποτικής. Στην ιστοσελίδα μας έχουμε όλες τις πληροφορίες οι οποίες θα σας βοηθήσουν να επιλέξετε το κιτ εκπαιδευτικής ρομποτικής που είναι ακατάλληλο τόσο για τη βαθμίδα στην οποία βρίσκεστε όσο και για τα projects τα οποία θέλετε να πραγματοποιήσετε.
Η εκπαιδευτική ρομποτική χωρίζεται σε δύο μεγάλα κομμάτια. Το πρώτο κομμάτι είναι η δημιουργία μιας κατασκευής με χρήση έτοιμων κομματιών, συνήθως lego. Για παράδειγμα μπορούμε να φτιάξουμε ένα αυτοκινητάκι το οποίο να έχει ρόδες και να έχει αισθητήρα ο οποίος να περιμένει ερεθίσματα από το χρήστη. Ως ένα δεύτερο παράδειγμα μπορούμε να φέρουμε ένα σπίτι το οποίο να έχει έναν αισθητήρα στην πόρτα. Το δεύτερο κομμάτι είναι ο προγραμματισμός με τον οποίο δίνουμε ζωή στην κατασκευή που φτιάξαμε. Για παράδειγμα μέσω του προγραμματισμού μπορούμε να βάλουμε το αυτοκινητάκι να ξεκινάει η να σταματάει κατόπιν ερεθισμάτων που δίνονται μέσω των αισθητήρων. Επίσης στην περίπτωση του σπιτιού μπορούμε να προγραμματίσουμε την κατασκευή ώστε όταν κάποιος πλησιάζει την πόρτα του σπιτιού τότε αυτή να ανοίγει αυτόματα. Στην περίπτωση μαθημάτων ρομποτικής σε παιδιά όσο μικρότερη είναι η τάξη τόσο μεγαλύτερη βαρύτητα δίνεται στο κομμάτι της κατασκευής και λιγότερη βαρύτητα στο κομμάτι του προγραμματισμού. Όσο μεγαλώνει εντάξει τόσο αυξάνεται η δυνατότητα προγραμματισμού. Συνεπώς στις μεγαλύτερες τάξεις η ρομποτική για παιδιά πρέπει να λαμβάνει περισσότερες ασκήσεις προγραμματισμού με τις οποίες προσθέτουμε λογική στις κατασκευές που έχουμε φτιάξει.
Τα πιο δημοφιλή κιτ ρομποτικής στην αγορά έχουν δημιουργηθεί από την εταιρεία lego. Ένα πολύ δημοφιλές κιτ το οποίο χρησιμοποιήθηκε στους πρώτους διαγωνισμούς ρομποτικής ήταν το lego we do. Ένα νεότερο κιτ ρομποτικής το οποίο χρησιμοποιείται ακόμα και σε πολύ μικρές τάξεις του δημοτικού σχολείου είναι το lego spike essentials. Επίσης στην αγορά υπάρχουν και αλλά και εκπαιδευτικής ρομποτικής για παιδιά όπως για παράδειγμα το arduino ή το mindstorms ev3 τα οποία όμως απευθύνονται σε μεγαλύτερες ηλικίες παιδιών. Στο άρθρο αυτό γνωρίζουμε τη χρήση του lego spike essentials. Στο χέρι της lego μπορείτε να βρείτε οδηγίες δημιουργίας πολλών κατασκευών. Οι οδηγίες είναι γραμμένες σε pdf και μπορείτε να τις βρείτε εύκολα με μία αναζήτηση στο διαδίκτυο. Επίσης στην εφαρμογή του lego spike essentials υπάρχουν οδηγίες βήμα προς βήμα και τη δημιουργία των κατασκευών.
Το κουτί του lego spike essential περιλαμβάνει πολλά κομμάτια lego αλλά περιλαμβάνει και τα εξής εξαρτήματα ρομποτικής:
Το καλώδιο USB χρησιμοποιείται για τη σύνδεση του hub με τον υπολογιστή. Υπάρχει δυνατότητα ενσύρματης και ασύρματης σύνδεσης. Το καλώδιο USB χρησιμοποιείται για την ενσύρματη σύνδεση.
Το hub είναι η συσκευή που συνδέει τους αισθητήρες και τον κινητήρα με τον υπολογιστή. Το hub του lego spike essentials έχει δύο θέσεις στις οποίες μπορούν να τοποθετηθούν είτε κινητήρες είτε αισθητήρες.
Ο κινητήρας είναι ένα εξάρτημα το οποίο μπορεί να περιστρέφεται με μεταβαλλόμενη ταχύτητα είτε δεξιόστροφα είτε αριστερόστροφα.
Ο αισθητήρας χρώματος (Color Sensor) είναι ένα εξάρτημα το οποίο αναγνωρίζει τι χρώμα έχει το αντικείμενο που τον πλησιάζει. Για παράδειγμα μπορεί να καταλάβει Εάν το αντικείμενο που βάζουμε μπροστά του έχει χρώμα πράσινο κόκκινο μπλε ή κίτρινο.
Το εξάρτημα φωτεινής δέσμης (Color Light Matrix) έχει τη δυνατότητα να δώσει φως σε εννέα χωριστές λάμπες οι οποίες σχηματίζουν ένα τετράγωνο. Καθεμία από τις εννέα λάμπες που σχηματίζουν τα τετράγωνα μπορεί να έχει διαφορετικό χρώμα. Το χρώμα μπορούμε να το καθαρίσουμε προγραμματιστικά μέσα της γλώσσες προγραμματισμού που χρησιμοποιείται στο lego spike essentials.
Το lego spike essential χρησιμοποιεί μια δική του γλώσσα προγραμματισμού. Το περιβάλλον προγραμματισμού του lego spike essential είναι διαθέσιμο είτε ως εφαρμογή υπολογιστή είτε ως mobile app.
Μπορείτε να το κατεβάσετε από τον επίσημο ιστότοπο της lego. Θα το βρειτε κάνοντας αναζήτηση στη google με τη φράση "lego spike essential app".
Αφού κάνετε την εγκατάσταση στη συνέχεια μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τη γλώσσα προγραμματισμού lego spike essential programming language.
Στη συνέχεια ακολουθούν ασκήσεις ρομποτικής οι οποίες θα σας βοηθήσουν να κατανοήσετε τη χρήση των εξαρτημάτων. Με τις ασκήσεις ρομποτικής έχετε τη δυνατότητα να φτιάξετε τα δικά σας προγράμματα. Στις ασκήσεις ρομποτικής δεν υπάρχει σύνδεση με συγκεκριμένη κατασκευή αλλά μόνο με συγκεκριμένα εξαρτήματα όπως είναι ο κινητήρας, η δέσμη φωτός (Color Light Matrix) και η αναγνώριση χρώματος (Color Sensor).
Να φτιαχτεί πρόγραμμα το οποίο δίνει εντολή στο Color Light Matrix να αναβοσβησει 5 φορές.
Να φτιαχτεί πρόγραμμα το οποίο δίνει εντολή στο Color Light Matrix να αναβοσβηνει για πάντα.
Να φτιαχτεί πρόγραμμα το οποίο δίνει εντολή στο Color Light Matrix για πάντα κάνοντας συνδυασμούς χρωμάτων.
Να φτιαχτεί πρόγραμμα το οποίο δίνει εντολή στο Color Light Matrix να ανάψει όταν πλησιάσει ο αισθητήρας Color Sensor.
Να φτιαχτεί πρόγραμμα το οποίο δίνει εντολή στο Color Light Matrix να ξεκινήσει να αναβοσβηνει όταν πλησιάσει ο αισθητήρας Color Sensor.
Να φτιαχτεί πρόγραμμα το οποίο δίνει εντολή στο Color Light Matrix να αναβοσβηνει όταν απομακρύνεται ο αισθητήρας Color Sensor.
Να φτιαχτεί πρόγραμμα το οποίο δίνει εντολή στο Color Light Matrix να έχει πράσινο χρώμα όταν πλησιάζουμε τον αισθητήρα και κόκκινο χρώμα όταν απομακρύνεται ο αισθητήρας Color Sensor.
Να φτιαχτεί πρόγραμμα το οποίο δίνει εντολή στο Color Light Matrix να έχει πράσινο χρώμα όταν πλησιάζουμε πράσινο χρώμα στον αισθητήρα και κόκκινο χρώμα όταν πλησιάζουμε κόκκινο χρώμα στον αισθητήρα Color Sensor.
Να φτιαχτεί πρόγραμμα στο οποίο δυο Color Light Matrix να αναβοσβήνουν εναλλάξ με διαφορετικά χρώματα (πράσινο και κόκκινο).
Στις προηγούμενες ασκήσεις το Color Light Matrix να αναβοσβήνει με μεγαλύτερη συχνότητα (δηλαδή πιο γρήγορα).
Στις προηγούμενες ασκήσεις το Color Light matrix να αναβοσβήνει με διαφορετικούς συνδυασμούς χρωμάτων.
Στις ακόλουθες ασκήσεις συνδυάζουμε τη ρομποτική με μαθηματικά και φυσική.
Να τοποθετηθεί μια κατασκευή με ρόδες (π.χ. αυτοκινητάκι) πάνω σε ένα θρανίο.
Α. Πόσες στροφές πρέπει να κάνει η ρόδα για να πάει στα όρια του θρανίου;
Β. Ποια είναι η ταχύτητα του αυτοκινήτου;
Να τοποθετηθεί μια κατασκευή με ρόδες πάνω σε ένα θρανίο το οποίο έχει κλίση (κεκλιμένο επίπεδο).
Α. Με πόση ταχύτητα κινείται στην ανηφόρα;
Β. Πόσος χρόνος απαιτείται για να διανύσει απόσταση τριών θρανιων;
Με πόση ταχύτητα κινείται στην κατηφόρα;
Με πόση ταχύτητα κινείται στην ανηφόρα όταν η κλίση είναι:
Α. 5 μοίρες;
Β. 10 μοίρες;
Γ. 15 μοίρες;
Με πόση ταχύτητα κινείται στην κατηφόρα όταν η ηκλίση είναι:
Α. 5 μοίρες;
Β. 10 μοίρες;
Γ. 15 μοίρες;
Να βρείτε τη συχνότηταμε την οποία αναβοσβηνει το Color Light Matrix.
Να βρείτε την περίοδο με την οποία αναβοσβηνει το Color Light Matrix.
Αυτή τη στιγμή στα περισσότερα δημοτικά σχολεία υπάρχει το κιτ ρομποτικής lego we do. Έχουμε δημιουργήσει μαθήματα ρομποτικής ειδικά για το συγκεκριμένο ΚΙΤ ρομποτικής. Η σημαντικότερη διαφορά ανάμεσα στο lego we do και το lego spike essentials είναι ότι στο πρώτο χρησιμοποιούμε τη γλώσσα προγραμματισμού scratch ενώ στο δεύτερο χρησιμοποιούμε τι γλώσσα προγραμματισμού που εγκαθιστάτε μέσω της εφαρμογής. Σε γενικές γραμμές η ρομποτική στο δημοτικό μέχρι τώρα περιελάμβανε κυρίως το lego we do. Πλέον όμως τα lego spike essentials δίνει τη δυνατότητα να γίνονται μαθήματα ρομποτικής στο δημοτικό ακόμα και από την πρώτη τάξη. Εδώ μπορείτε να ενημερωθείτε για τα μαθήματα ρομποτικής στο δημοτικό.
Ένας πολύ απλός τρόπος για να χρησιμοποιήσετε την πληροφορική στο δημοτικό είναι οι ασκήσεις πληκτρολογίου. Έχουμε δημιουργήσει ασκήσεις πληκτρολογίου για την πρώτη και τη Δευτέρα Δημοτικού. Με τις ασκήσεις πληκτρολογίου μπορείτε να μάθετε πώς βάζουμε τόνο. Μπορείτε να μάθετε πώς βάζουμε διαλυτικά όπως επίσης και πώς βάζουμε διαλυτικά με τόνο. Πολλοί άνθρωποι ακόμα και ενήλικες αργούν τον τρόπο με τον οποίο μπορούμε να βάλουμε διαλυτικά με τόνο ταυτόχρονα. Στο ακόλουθο παράδειγμα έχετε τη δυνατότητα να εξασκηθείτε η χρήση πληκτρολογίου όσον αφορά την εισαγωγή διαλυτικών με τόνο.
Στην ιστοσελίδα μας θα βρείτε πάρα πολλές ασκήσεις για πολλές ενότητες της πληροφορικής. Έχουμε ασκήσεις και word με τις οποίες μπορείτε να κάνετε εξάσκηση στον εξαιρετικό αυτό επεξεργαστή κειμένου της εταιρείας microsoft. Οι ασκήσεις word μπορούν να χρησιμοποιηθούν τόσο από παιδιά όσο και από ενήλικες. Η θεματολογία που έχουμε επιλέξει αφορά τους 12 θεούς του Ολύμπου. Με τον τρόπο αυτό οι ασκήσεις του word είναι δημοφιλείς στα παιδιά. Όμως ακόμα και για τους ενήλικες είναι πολύ ευχάριστο να κάνουμε εξάσκηση χρησιμοποιώντας τις συγκεκριμένες ασκήσεις για το word.
Το excel είναι ένα πρόγραμμα το οποίο δεν έχει φτιαχτεί για παιδιά. Όμως διδάσκεται και στο δημοτικό όπως επίσης και στο γυμνάσιο και στο λύκειο. Έχουμε δημιουργήσει ασκήσεις για το excel οι οποίες απευθύνονται κυρίως σε μεγαλύτερες ηλικίες. Οι ασκήσεις excel αφορούν κυρίως το advanced excel. Εδώ θα βρείτε ασκήσεις για pivot table, συγκεντρωτικά γραφήματα όπως επίσης και ασκήσεις για τις συναρτήσεις του excel. Έχουμε δημοσιεύσει ασκήσεις excel με λογικές συναρτήσεις καθώς και ασκήσεις excel με συναρτήσεις πληροφοριών. Περιλαμβάνονται ασκήσεις με συναρτήσεις κειμένου, με συναρτήσεις ημερομηνίας καθώς και ασκήσεις excel με μαθηματικές συναρτήσεις. Επίσης έχουμε ασκήσεις excel για τη συνάρτηση IF. Εδώ θα βρείτε συγκεντρωμένες όλες τις ασκήσεις για το excel.
Η γλώσσα vba είναι το επόμενο βήμα αφού φτάσετε σε ένα πολύ καλο επίπεδο με το excel. Με τη γλώσσα προγραμματισμού vba έχετε τη δυνατότητα να αυτοματοποιήσετε τη χρήση του excel. Έχουμε δημιουργήσει ασκήσεις vba οι οποίες θα σας βοηθήσουν στην εξάσκηση. Στα μαθήματα vba θα βρείτε αρκετές ασκήσεις για τη vba.
Εάν θέλετε να ασχοληθείτε με την κατασκευή ιστοσελίδων τότε ενδείκνυται να ασχοληθείτε με τις ασκήσεις html. Η γλώσσα html αποτελεί τη βάση για την κατασκευή ιστοσελίδων. Μπορείτε να ξεκινήσετε να μαθαίνετε τη γλώσσα html από πολύ μικρή ηλικία. Άλλωστε πλέον η κατασκευή ιστοσελίδων δεν αποτελεί εξειδικευμένη γνώση. Ο καλυτερος τρόπος για να μπειτε στη λογική της γλώσσας είναι να ξεκινήσετε με τις ασκήσεις html..
Μια ικανότητα με πολύ μεγάλη εμπορική αξία είναι η δημιουργία eshop. Αφού μάθετε πως να κάνετε δημιουργία ιστοσελίδων είναι σίγουρο ότι θα χρειαστεί να προχωρήσετε στην κατασκευή eshop. Στην ιστοσελίδα μας έχετε τη δυνατότητα να εμβαθύνετε αρκετά στη λειτουργία των ηλεκτρονικών καταστημάτων. Έχουμε δημοσιεύσει πολλά άρθρα και πολλά video για την κατασκευή eshop.
Στη συνέχεια παρουσιάζουμε κάποιες εντολές που είναι χρήσιμες γαι τη χρήση του linux σε σχολικό εργαστήριο ρομποτικής:
I want to install gcompris from command line:
sudo apt-get update
sudo apt-get install gcompris
I want to install scratch 1.4 from command line:
sudo apt update
sudo apt-get install scratch
ps aux | grep -i apt
sudo kill (process_id)
sudo rm /var/lib/dpkg/lock-frontend
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get -y install tuxpaint
δεξί γρανάζι => hardware => keyboard => layouts
ubuntu waiting for unattended-upgr to exit:
sudo systemctl disable unattended-upgrades
Menu => System Tools => Mate terminal
Open Options: Click on "Tools" in the top menu bar and select "Options" from the dropdown menu.
In the left-hand pane of the "Options" dialog box, expand the "Language Settings" section.
Click on "Languages" to expand the sub-menu.
In the "User Interface" section, you should see an option labeled "User interface" or "Interface language."